Власт у Пријепољу средствима грађана финансира своју промоцију и пропаганду – Најбоље плаћени комшијски медији

Власт у Пријепољу средствима грађана финансира своју промоцију и пропаганду – Најбоље плаћени комшијски медији

Ако би неко доносио суд о животу људи у Пријепољу на основу медијских садржаја подржаних на прошлогодишњем конкурсу за суфинансирање пројеката из области јавног информисања, никад не би ни помислио да Пријепоље спада у групу девастираних општина у Србији. Све је промоција и све је потенцијал. Овај закључак доносимо на основу прошлогодишњих наративних извештаја подржаних медија са седиштем ван општине Пријепоље. Од девет милиона динара опредељених за информисање грађана и грађанки општине Пријепоље, 5.600.000 динара или 62 одсто, додељено је пројектима медија ван општине Пријепоље, а 3.400.000 пријепољским медијима. Истраживали смо шта су нам пласирали ти медији и да ли су испунили оно што су сами себи задали пројектним идејама.

Можда за контекст приче није важно да ли се каже Ратајска или „Ратањска“, као што смо могли чути у једном прилогу Телевизије Прибој, али говори једну битну чињеницу – медији који нису из Пријепоља не познају локални контекст, па чак ни географске појмове. Очигледно се и не труде. Можда ова чињеница и не би била толико важна да управо Општина Пријепоље није подржала пројекат Телевизије Прибој „Пријепољски мозаик“ са највише средстава на конкурсу – 1.800.000 динара, па је због тога ова чињеница „само“ увредљива. Овом мозаику недостаје неколико коцкица у наративном извештају да би био комплетан, јер од 30 колажних емисија, колико је наведено да је урађено за шест месеци трајања пројекта, у достављеном материјалу је само 15. Остаје питање да ли је посао урађен половично, или је 15 емисија просто заборављено да се достави уз наративни извештај?

Прегледајући медијске садржаје подржаних медија који нису из Пријепоља, уочавамо да су прилози и текстови скоро идентични, сви извештавају о актуелним дешавањима у општини Пријепоље, а у медијским садржајима дефилују људи са титулама, од председника Општине, његовог заменика, чланова Општинског већа, директора… Места за оне који немају популарно звање, већ су само грађани и грађанке из чијих се новчаника издваја новац управо за те медијске садржаје, скоро и да нема. Њихово појављивање је на нивоу инцидента, а и ако су питани за нешто из њихових уста се не може чути било каква критика за рад актуелне власти. У свом наративном извештају, Телевизија Прибој их назива „обичним“ грађанима и можда баш ту лежи одговор зашто их нема више у њиховим медијским садржајима – ваљда зато што су превише обични. Неки медији су проценили да је јавни интерес оно што ради локална власт и да је реч функционера црвено слово, тако да дисклејмер који прописно сви наведу, да ставови изнети у медијском садржају не одражавају ставове донатора, у већини пројеката је бесмислен.

Да ситуација понекад измакне контроли, па се заборави и ко је наручилац посла, сликовито приказује пример Санџак телевизије, која у емисији „Наш лијепи Санџак“ представља туристичке потенцијале Камене Горе. У најавној шпици пише да пројекат подржава Општина Пријепоље, а у емисији новинарка јасно и гласно говори како ту емисију суфинансира Град Нови Пазар?! Ова телевизија је новац грађана општине Пријепоље, у износу од 1.300.000 динара, искористила да у медијским садржајима углавном испромовише старе кадрове Странке правде и помирења. Пројекат је био усмерен на промоцију туристичких потенцијала, али и овом медију недостају медијски садржаји послати уз наративни извештај. Требало би да их је 20, 16 прилога и 4 емисије, а достављени су докази за 13 прилога и једну емисију, о већ поменутим потенцијалима Камене Горе.

„Све за спорт“ назив је пројекта Телевизије 5 Ужице којој је додељено 1.200.000 динара. Ова телевизија наводи да је у оквиру пројекта реализовала 31 медисјки садржај: 24 прилога, две емисије и пет директних преноса спортских догађаја. Како изгледају ти медијски садржаји нисмо видели, јер нису достављени линкови у наративном извештају, ни пропратни материјал који би то поткрепио.

О проблемима дивљих депонија општине Пријепоље бавио се Глас западне Србије уз подршку од 800.000 динара. У приложеној табели уз наративни извештај овог портала стоји да је урађено 20 медијских садржаја: по седам текстова и фотографија и шест видеа. Ова табела није у складу са наративним извештајем пројекта у којем пише да је у оквиру пројекта урађено 10 текстова и 10 фотографија. Шест видеа није било ни планирано пројектом.

„Буковача компани доо, приватно предузеће за производњу, промет и услуге“, добила је 400.000 динара за пројекат „ВЕСТИ – ТВ Златар“. Њихов пројекат по садржини врло је сличан пројекту Телевизије Прибој, јер углавном прате рад локалне власти. Наравно, све у сврху промоције. Иако су навели да ће урадити 30 медијских садржаја, у достављеном извештају је само 21.

Маркетиншка агенција Снежане Деспотовић из Ужица „Вест медиа прес“  је за 100.000 динара радила пројекат „Моја перспектива у Пријепољу“. И ови медијски садржаји су чиста промоција челника општине Пријепоље. Као сврху таквог извештавања, ова агенција наводи да жели да младима предочи све предности живота у општини Пријепоље. Врло амбициозан циљ за само 16 медијских садржаја колико је урађено у оквиру пројекта. Остајте у Пријепољу, јер медији из Ужица знају зашто је то добро за вас, била би порука младима који, према статистикама, све више безглаво јуре у друге градове и земље, пошто очигледно не виде тај потенцијал који им пласирају медији из Ужица.

Пракса је показала да медији који не испуне пројектне задатке ни на који начин не бивају санкционисани, напротив, већина опет буде подржана на наредном конкурсу. Јасно је и за чији интерес, а јавни дефинитивно није.

Прошло је више од пола текуће године, а Oпштина Пријепоље још увек није расписала конкурс за суфинасирање медијских садржаја за 2022. годину. Показало се да конкурси за суфинансирање пројеката медија служе само да задовоље форму, јер се новац из буџета дели као да га власт даје из свог џепа, а комисија за оцену пројектних идеја само је продужена рука власти.

Подели на мрежама

Повезани чланци