Да ли је улазак Србије у Европску унију начин да се реше проблеми у области транспорта?

Да ли је улазак Србије у Европску унију начин да се реше проблеми у области транспорта?

Иако мала по површини и броју становника, општина Пријепоље, са око 600 транспортних возила за превоз робе, заузима значајно место на мапи Србије у области друмског транспорта терета. Промене у области транспортне политике које се очекују на путу Србије ка Европској унији, као и самим чланством, требало би да буду у знатној мери видљиве на локалу.

Изједначавање акциза на гориво, дигитализација и фискализација делатности, као и смањење одлива професионалних возача и инфраструктурна надоградња, неке су од позитивних промена које се очекују уласком Србије у Европску унију у области транспорта путника и терета.

Велики проблем који имамо јесу гранични прелази. Влада Републике Србије настоји да успостави јединствене граничне контроле, што је урађено са неколико земаља у региону, ради се са свим земљама у окружењу као прва фаза укидања свих врста контрола, када Србија у неком наредном периоду буде саставни део Европске уније. Имамо проблема у законској регулативи која окружује транспортни амбијент, а она се односи пре свега на висину акцизе на евро дизел гориво, које тренутно превозници плаћају држави. Акцизе за комерцијално гориво у земљама Европске уније су за 10 центи ниже него што ми то плаћамо – каже члан Националног конвента о Европској унији Горан Алексић.

Законска регулатива Републике Србије у друмском превозу терета и путника у великој мери је прилагођена европској. Да би се сачувала домаћа транспортна привреда, морају се усагласити услови пословања, сматрају превозници.

Да бисмо успоставили транспортне системе који су у функцији привреде, јер транспорт није сам себи смисао, неопходно је урадити стратегију саобраћаја и траснпорта у дужем временском периоду, која би омогућила да се цео транспортни систем уреди на такав начин, да уласком у Европску унију, отварањањем и затварањем поглавља, наша привреда доживи позитивне ефекте, а не да буде избрисана, да овде дођу нови људи који ће узимати новац без обзира на интересе грађана – истиче Алексић.
kamioni
Део возног парка Миле Крповић из Пријепоља

Да је улазак Србије у Европску унију начин да се реше постојећи проблеми, сматра и власник једне од највећих фирми у Србији која се бави међународним транспортом, а која успешно послује већ три деценије.

Кључ успеха је што је породична фирма, као и улагања у нова средства. Сваке године занављамо возни парк тако да је у нашем возном парку 100 нових камиона и 100 нових полуприколица. То је један од разлога што возачи остају да раде код нас, јер сви воле да седну у нов камион, што им доноси и сигурност и безбедност – истиче Драган Чакаревић, власник фирме ДСД Еуролајн Чачак.

Европске транспортне компаније раде у повољнијим условима са већом акумулацијом капитала па је логично очекивати да имају и бољу стартну конкурентску позицију када се отвори транспортно тржиште Србије. 

Ако уђемо у Европу, сигурно ће бити конкуренција. Међутим, ми ћемо то победити квалитетним радом, а сигуран сам да само квалитетним возним парком добијаћемо послове, као што их ја већ добијам, по целој Европи – наглашава Чакаревић.

Просечна старост аутобуса у Србији је око 20 година, просечна старост возача изнад 55 година. Србији недостаје око 10.000 професионалних возача, а ниво безбедности саобраћаја је дупло гори него у Европској унији. Препоруке и захтеви удружења транспортера, између осталог, јесу да се промени образовни систем и уведе модел дуалног образовања за обуку професионалних возача, да се повећа цена рада возача и да се омогуће субвенције за набавку возила за транспорт. Пријепоље са својим географским положајем јесте подручје где транспорт треба да буде подршка развоја привреде. Где има добро урађеног транспортног система,  постоји интересовање и страних инвеститора, што доприноси унапређењу целокупног пословног окружења.  

Подели на мрежама

Повезани чланци