За равноправнију поделу неплаћених послова неопходне промене у образовном систему

За равноправнију поделу неплаћених послова неопходне промене у образовном систему

Образовање и едукација су предуслов за остваривање родне равноправности, а њихова улога није ништа мања у постизању неопходних промена у области неплаћених послова у кући и старања о другим члановима породице. За рушење стереотипа и традиционалног начина васпитавања младих, потребна је промена у самом друштву, а између осталог и у образовном систему.

Разлике у доступности средњег образовања између девојчица и дечака не постоје у погледу  средње стручне спреме, али је сам избор занимања често руковођен традиционалним поделама на мушка и женска занимања. Међу дипломираним студентима/студенткињама у 2012. години,  жене су чиниле  више од половине у подручјима образовања, здравства и социјалне заштите, права, уметности, хуманистичких и друштвених наука, док мушкарци чине већину свих дипломираних у области технике, производње и грађевинарства, природних наука, пољопривреде и ветерине, наведено је у Националној стретегији за родну равноправност за период од 2016. до 2020. године. Образовање је једна од кључних области  за успостављање родне равноправности, у којој је доста тога урађено у промени традиционалног  позиционирања жене у друштву, али не довољно.

И даље се преносе стереотипи, има тих порука, као на пример, ви студирате, али удаћете се једног дана – колико жена је то чуло на факултету током свог образовања? Потребна је промоција других модела, очинства и материнства, али на други начин да се то види у заједници. Да помогну медији, академска заједница, послодавци, апсолутно сви сегменти друштва, као и ми сами. Треба да се запитамо какву ми поруку шаљемо сопственој деци ако сам ја та која стално пере судове у кући, чији је то посао? Али кад пробамо да се договоримо шта ћемо да радимо, па да деци покажемо како се организује једна породица, то је нешто у чему су и жене и мушкарци позвани да заједно учествују, да сви заједно променимо норме које постоје у једној заједници јер се показало да друштва која су равноправнија су много сретнија друштва – каже Биљана Малетин, експерткиња за родну равноправност.

На адекватнијим садржајима у уџбеницима, али и на самим просветарима је велика одговорност у образовању младих генерација.

Приоритет је на образовању, на градиву и наставним јединицама које су одређене, али покушавамо, бар ја то радим, да скренемо пажњу девојчицама да се изборе у свом окружењу, својој породици да поделе послове у кући – истиче Сенада Зекић, професорка у Економско – трговинској школи.

Родна равноправност је мултисекторско питање и захтева приступ и кроз неформалне облике образовања. Имајући у виду кључну улогу коју образовање и васпитање имају у отклањању родних стереотипа и предрасуда, како је наведено у Стратегији, потребна је ефикаснија државна интервенција ради обезбеђења родно осетљивих наставних програма и садржаја у формалном образовању на свим нивоима. Пројекат Удружења Форум жена Пријепоља „Неједнака расподела послова старања – Неплаћени рад на плећима жена“ за циљ има да допринесе повећању видљивости  неплаћених послова старања који нису препознати у друштву нити валоризиовани  и да покрене јавну дискусију о овој теми, уз подршку Агенције Уједињених нација за родну равноправност и оснаживање жена, Владе Уједињеног Краљевства и Британске амбасаде.

Подели на мрежама

Повезани чланци