Предузетништво у Србији – Шанса за бољи положај жена у друштву

Предузетништво у Србији – Шанса за бољи положај жена у друштву

Жене чине 51,6 одсто укупног становништва у Србији, али су 20 одсто мање запослене од мушкараца, а оне које раде имају за трећину мање плате од мушкараца. Стопа запослености жена је 35 одсто, мушкараца 50 одсто. На руководећим и функционерским позицијама је двоструко више мушкараца, око 57 одсто него жена, око 25 одсто. Двоструко више је и самозапослених мушкараца него жена. Жене у Србији не учествују равноправно са мушкарцима у креирању економске и развојне политике, показују статистички подаци. На руководећим положајима и у улози власника и оснивача малих и средњих предузећа и даље су најчешће мушкарци (77,9 одсто). Жене су најчешће власнице радњи (34,4 одсто) и средњих привредних друштава (22,1 одсто). Овај проценат варира и по регионима па је тако у околини Београда свака шеста жена власница бизниса, у региону Јужне и Источне Србије свака четврта.

Kако је наведено у Националној стратегији за родну равноправност за период од 2016. до 2020. године, подаци указују на то да су предузећа на чијем се челу налазе жене теже одржива, односно одликује их већа стопа гашења. Перцепције родно специфичних проблема показују да је 20,6 одсто активних предузетница искусило различит третман у односу на мушке колеге, а 76 одсто сматра да жене нису прихваћене и да се не схватају озбиљно у послу. Један облик родне дискриминације огледа се у неповерљивости пословног окружења, некада чак и у одбијању да се посао склопи са женом. Менаџерке се сусрећу са препрекама при напредовању и у једнаком награђивању као менаџери мушкарци.

Жене у Србији у бизнис углавном улазе касније, јер немају другог избора и углавном послују кроз мале фирме. Истраживање је показало да жене у Србији најчешће постају предузетнице између 36 и 55 година и то њих 66 одсто из нужде, а 34 одсто из предузетничког изазова и жеље, док је у Европској унији обрнуто.

Процене су да би једнаким учешћем жена на тржишту рада, светска економија до 2025. године остварила годишњи раст БДП-а од 26 одсто. Препознавиши проблем запошљавања жена и женског предузетништва у Србији, Kабинет манистра за иновације и технолошки развој је у сарадњи  са Европским институтом за иновације и технологију (ЕИТ), креирао низ активности којима ће се женама олакшати укључивање у област иновационог предузетништва. Једна од активности је Програм подршке развоју и промоцији женског иновационог предузетништва који је започет 2018. године. Његов циљ је системско унапређење иновационог предузетништва међу женама кроз промоцију и афирмацију предузетничких идеја, развоја предузетничких способности и капацитета код жена, њихово повезивање, као и преиспитивање родних стереотипа кроз демистификацију „мушких“ и „женских“ послова.

Подели на мрежама
Новинарка

Повезани чланци

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *