Зашто особе са инвалидитетом тешко долазе до возачке дозволе?

Зашто особе са инвалидитетом тешко долазе до возачке дозволе?

Особе сa инвалидитетом сусрећу се са најразличитијим видовима неприхватања, потешкоћа, са којима, нажалост, углавном морају саме да се изборе. Таква је ситуација са онима који желе да полажу возачки испит. Иако законски нема посебних препрека, наилазе на велике потешкоће приликом добијања возачке дозволе, јер су ретке ауто школе које им пружају ову могућност.

Хамед Подићанин из Пријепоља, који од рођења болује од артрогрипозе, возачки испит је положио 2009. године у Београду.

Ја сам запослен и да немам возачку дозволу не бих могао да радим, с обзиром да живим 25 километара далеко од посла. Мени за свакодневицу и сваку мобилност значи возачка дозвола и наравно ауто, ко је у могућности себи да приушти – каже Хамед.

Хамед је вожњу положио у аутомобилу који је прилагођен за особе са инвалидитетом у тада јединој школи у Београду која је имала ту могућност.

Малтене се ништа не разликује осим што има једну додатну полугу која је прикачена на гас и кочницу. Говорим о аутоматику. На мануелном имају две полуге која регулише гас, кочницу и квачило – објашњава Подбићанин.

Од три ауто школе у Пријепољу, ни једна не поседује возило посебно прилагођено за обуку особа са инвалидитетом. Као главни разлог наводе то што не постоји неки универзалан ауто који би могао бити прилагођен свакоj oсоби са инвалидитетом. Ни Закон о саобраћају није предвидео обавезно поседовање овакве врсте возила. Могућност за добијање возачке дозволе ипак постоји.

Што се тиче Закона њима је дозвољено да обучавају, али због специфичности сваког од њих, мало је компликовано, јер просто неко има један проблем, а неко други. Онда та возила, по правилу сам кандидат обезбеди, прилагоди својим потребама и када се прилагоди својим потребама мора да има атест који се ради у Ауто мото савезу Србије да је то све прихваћено и урађено како треба. Тако да то лице једноставно набави себи возило,  дође у ауто школу и ми кренемо са оспособљавањем. Наши нструктор ће ићи са кандидатом  у његовом возилу, вршити обуку и полагање на њему – каже Јелена Думић из ауто школе “ AMC Line“

Поседовање сопственог возила није једини услов за полагање возачког испита.

Оно што може јесте да возило узме од неког другог, да користи то возило. То возило се користи за тих  40 часова, тј. све зависи, нека обука од месец и по до два месеца. Значи може и на тај начин да обезбеди возило, не мора бити на име инвалида – објашњава Јелена.

Осим у возилу, друге разлике у обуци нема. Кандидати морају да имају по 40 часова теоријске наставе и исто толико практичне.

То је оно законски што свако лице мора да обави. Ту је и један курс прве помоћи који морају обавити као  и сви други ђаци. Возачки испит се обавља на њиховом возилу. Комисија седа у њихово возило. И када положи и добије возачку дозволу, он наставља да управља тим возилом – каже Думић.

Јелена Думић се послом инструкторке бави 20 година. За то време обучавала је три особе са инвалидитетом. Њена искуства су позитивна.

Нисам имала никакав проблем. Лично сам их ја обучавала. Ево и данас дан видим да возе. Ја кажем као и сваки други ђак. Сваки учитељ мора наћи начин како да оспособи кандидата. Јер, ако је лице добило лекарско уверење значи да је спосбно да управља возилом, а ми смо ти који морамо да им пренесемо технику и знање да би он самостално могао да управља моторним возилом. У некој блиској будућности очекујем још једног ђака који планира да крене са обуком, тако да смо ту да помогнемо онолико колико можемо.

Када сте особа са инвалидитетом, аутомобил постаје много више од превозног средства.

Много нам је лакше функционисати. Нисмо зависни првенствено од других, јер овако смо зависни, а с обзиром да је наш градски превоз такав какав је ми немамо другу могућност осим да користимо сопствено возило – искрено каже Хамед Подбићанин.

Праведно или не, законска регулатива је у овом случају на страни ауто школа. Kао и у мноштву других ситуација, на особама са инвалидитетом је да се прилагоде постојећим обрасцима, без обзира на њихове специфичности.

Подели на мрежама

Повезани чланци