Колико држава препознаје и подстиче женско предузетништво?

Колико држава препознаје и подстиче женско предузетништво?

Око трећину предузетничких радњи и фирми у Србији воде жене. Власнице су микропредузећа углавном у сектору услуга и послују на локалном и регионалном тржишту. Подаци АПР-а показују да се предузећа на чијем челу су жене више оснивају у односу на предузећа која воде мушкарци, али се и брже гасе. Колико је женско предузетништво развијено у Пријепољу и који су главни изазови и предности разговарали смо са директорком Филијале НСЗ у Пријепољу Рафетом Хајдаревић и власницом пекаре „Нова“ Надом Љујић.

Предузетница у Србији има између 45 и 64 године. Има више или високо образовање, живи у урбаном насељу, углавном је удата или живи са партнером и децом старијом од 15 година. Власница је микропредузећа углавном у сектору услуга и послује на локалном и регионалном тржишту. Овако би могао да се представи профил предузетнице према истраживању УН Вомена спроведеном 2022. године.

Подршка у започињању посла, финансијска или менторска, веома је важна. Програм за самозапошљавање једна је од накоришћенијих мера Националне службе за запошљавање.

У претходне три године субвенције су добиле 123 предузетнице за покретање посла, од чега је 81 жена у Пријепољу. Све врсте делатности су заступљене – стоматолошке ординације, књиговодствене агенције. адвокатске канцеларије, фризерско-козметичке услуге, туристичке и угоститељске услуге. Затим производња сирева и млечних производа који су карактеристични за Сјеницу и Нову Варош – објашњава директорка Филијале НСЗ у Пријепољу Рафета Хајдаревић.  

Нада Љујић је пре 20 година отворила пекару „Нова“. Како тада, тако и данас је био је велики изазов опстати и пословати стабилно у пекарској производњи.

Мислим да ме покретало то што смо и ја и моји запослени били посвећени и предани том послу. У пекарству морате да водите рачуна о многим аспектима – о хигијени, о квалитету коначног производа и сировине коју употребљавате. Кавлитет није категорија која је спринт, већ маратон да га одржавате и потврђујете сваки дан, јер су пекарски производи на оку потрошача свакодневно, нешто што се конзумира и оцењује свакодневно. Пошто постојимо већ 20 година мој успех је да деца која су некада долазила на великом одмору да купе ужину сада доводе своју децу – истиче власница пекаре „Нова“ Нада Љујић.

Жене се углавном одлучују да отворе предузетничке радње и микропредузећа која послују на локалним и регионалним тржиштима.

Мала и средња предузећа, предузетничке радње и предузетници представљају најефикаснији сегмент привреде и поједниачно су стабилан извор креирања нових радних места. Потребна су мања финасијска улагања, њихова флексибилност и склоност ка ризичним подухватима омогућава да се много лакше прилагоде захтевима и потребама потрошача као и условима пословања на глобалном тржишту у односу на неке веће компаније – додаје Рафета Хајдаревић.

Колико је женама теже да покрену и опстану у послу имајући у виду обавезе и очекивања које намеће породица и патријархална средина?

У опстајању бизниса кључна и неопходна је подршка породице. И пре усласка у тај посао морате бити физички и психички припремљени и ментално јаки и одредити приоритете у сваком тренутку – закључује Нада Љујић.

Женско предузетништво би могло бити више у фокусу различитих програма и мера на локалном и националном нивоу како би што више жена подстакли на покретање и опстајање у предузетничким водама.

Више о теми женског предузетништва погледајте у емисији:

Подели на мрежама

Повезани чланци